Say goodbye to Summer - Reisverslag uit Table View, Zuid-Afrika van Noortje Heijden - WaarBenJij.nu Say goodbye to Summer - Reisverslag uit Table View, Zuid-Afrika van Noortje Heijden - WaarBenJij.nu

Say goodbye to Summer

Blijf op de hoogte en volg Noortje

10 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Table View

Zaterdag 24 Mei
Afgelopen week was het tijd voor actie. Inplaats van elke dag op kantoor heb ik samen met mijn collega's de Hostex bezocht. Deze beurs is vergelijkbaar met de Horecava in Nederland. Buiten dat we de tijdschriften flink gepromoot hebben, is er van alles geproefd! Drie vermoeiende dagen maar ook wel erg leuk. Zo leer je je collega's wat beter kennen in andere sferen. Op vrijdag avond waren we uitgenodigd om als Vip een bezoekje te brengen aan Fine Brandy Fusion. Samen met mijn collega's een avondje cocktail en cognac proeven. Een beetje een decadente bedoeling voor mijn doen, maar erg gelachen en vooral hele lekkere dingen geproefd! De avond heb ik voortgezet bij onze vrienden van de High Level Road. Dit is een ander huis van het bemiddelingsbureau waar we al meerdere avondjes hebben doorgebracht. Deze keer hadden ze ons uitgenodigd voor een Braai, dus het smullen ging gewoon door!

Maandag 26 mei
Daar zit ik weer op mijn vertrouwde plekje op kantoor. Na een gezellige vrijdag avond werden we Zaterdags wakker met een regenachtig en grijs Kaapstad. Voor de meeste huisgenoten een uitgelezen kans om een dagje aan schoolwerk te besteden. Voor iedereen is het einde van de stage toch langzaam in zicht. Al met al een lekker dagje, beetje aangerommeld en s'avonds uiteten geweest en daarna de finale van de Champions League gekeken tussen alle fanatieke Afrikanen.
Zondags zijn we wat meiden erop uitgetrokken richting de Hotsprings. Het was een typisch gevalletje van op stap met 4 meiden. Vrijwel meteen in het begin al verkeerd gereden, waarvan we het eerste instantie niet eens in de gaten hadden dus een dik uur om moesten rijden. Toen we eenmaal aankwamen na 4 keer een afslag voorbij de rijden, de weg te vragen aan een wild vreemde die toevallig in z'n tuin stond te braaie en half verdwaald te zijn op een industrie terrein, hebben we een heerlijk ontspannen zondag gehad. Eerst genoten van de hotspring en de sauna, waarna we ons geld weer terug verdiend hebben in het casino. Ideaal!

Dinsdag 10 Juni
Ondertussen is het alweer Juni en hartje winter. Echt de omgekeerde wereld met wat je gewend bent van de maand Juni.
We zijn de maand dan ook begonnen met het " Say goodbye to summer " concert van Goldfish. Dit Zuid- Afrikaanse dance duo afkomstig uit Kaapstad heeft hier op zondag avond de tent plat gespeeld. Voor sommige van jullie misschien wel bekend want ze treden ook regelmatig op in NL maar hun muziek is een combinatie van Dance en Jazz met Afrikaanse invloeden waarbij ze gebruik maken van verschillende mixen en die aanvullen met live ingespeelde instrumenten. Echt ontzettend gaaf en een heerlijk sfeertje. Voor de meeste was het de volgende dag een brakke maandag op stage, maar voor mij een lekker begin van mijn weekje vakantie! Samen met Martin ben ik s'maandags de rest van de Gardenroute gaan bekijken en hebben we een safari gehad in het Addo Elephant park bij Port Elisabeth. Kan ik eindelijk zeggen dat ik bijna heel de Big 5 heb gezien op het luipaard na. Maar ook buiten de Big 5 om, hebben we machtig mooie dieren gezien en ontzettend veel geleerd!
Verder hebben we lekker van het backpackers leventje genoten, veel mensen ontmoet, een verjaardagsfeestje met de locals in Wilderness gehad, gesurft en lekker genoten van de kampvuurtjes, live muziek en de Afrikaanse cultuur.
In een van de hostels heb met een Afrikaan zitten praten, die met zoveel passie en trost aan het vertellen was over de Afrikaanse cultuur. Er is veel gebeurt in de Zuid-Afrikaanse geschiedenis, maar wel een van de weinige landen die er zonder oorlog vanaf is gekomen. Mooi om te horen hoe iemand met zoveel passie over zijn eigen land kan vertellen.
Vrijdag zijn we weer terug gegaan richting Kaapstad. Waar we de spannendste 20 km van onze tour hebben gehad. Doordat we lekker door konden rijden hadden we niet in de gaten dat de tank al zo ver leeg was. Het is hier een gouden regel om te gaan tanken wanneer de tank voor de helft leeg is omdat je niet zomaar overal een tankstation hebt. Met name als je buiten de stad bent. Toen we het eenmaal in de gaten hadden brandde het lampje al en zijn we bij het eerste dorpje wat we passeerde gaan kijken of we konden tanken. En goddank was daar een tankstation. Helaas was deze gesloten. Dan krijg je het toch wel even benauwd want als je ergens niet wil stranden is het wel in de middle of knowhere van Afrika. Bij de plaatselijke kroeg zijn we gaan vragen of iemand ons misschien kon helpen. Natuurlijk wilde ze dat allemaal, maar niemand wist hoe. Op een man na die nog wel ergens een litertje benzine had, maar hij woonde wel boven op de berg. Dat ging hem ook niet worden, wel konden ze ons vertellen dat 20 km verderop een benzinepomp was. Heel veel keus hadden we niet. Dus zijn we zo zuinig als het kon (in z'n vrij de bergen af) weer op pad gegaan en goddank hebben we de pomp gehaald! Eenmaal in Kaapstad aangekomen zijn we meteen weer met de huisgenootjes op stap geweest, wat zaterdag wel aan iedereen te zien was toen we samen met het andere huis de strijd zijn aangegaan op bij het Paintballen. Heel wat blauwe plekken en veroveringen verder zijn we op zondag een Township tour gaan doen. Aangezien 1,3 miljoen van de 3,74 miljoen inwoners van Kaapstad in een Township woont vond ik het toch wel een must do tijdens mijn periode in Kaapstad. We werden opgepikt om samen met een gids door de Townships te gaan, om dit op eigen houtje te doen word sterk afgeraden. We zijn gestart in de oudste Township van Kaapstad, waar we aan mochten sluiten bij een kerkdienst. Bij binnenkomst in de kerk werd je vrijwel meteen overweldigd door het gospel koor, al die samenhorigheid en het gezang kwam echt op je af en bezorgde je een kippenvel moment! Erg gaaf om hier deel van uit te mogen maken.
De kerkdiensten hier zijn heel anders dan dat we gewend zijn in Nederland. Op de zondagen kun je in principe de hele dag naar de kerk. Van 9 tot 6 is er een dienst bezig waar men constant bij kan aansluiten. Alles was in Xhosa. Een van de vele talen die hier gesproken wordt, bestaande uit het klikken met je tong en woorden waar geen touw aan vast te knopen is. Ondanks dat werd je er wel helemaal in mee genomen. Na de dienst zijn we met een local verder de Township ingegaan en hebben we bij verschillende gezinnen binnen mogen kijken. Ongelofelijk hoe deze mensen leven. In een kamertje van 3 bij 3 stonden 3 bedden. Elk bed was van 1 gezin. Dit wil dus zeggen dat ze met 3 gezinnen van gemiddeld 5 leden in dit kamertje wonen.
Ondanks alle ellende en armoede die je ziet zijn de mensen wel gelukkig (volgens de local die de rondleiding deed).
Buiten de vele krotten om zat er echt op elke straat hoek een kerk waar gezang uit kwam.
Onderweg werden we regelmatig verwelkomt door de vele kinderen die op straat aan het spelen waren., al met al erg indrukkend maar toch fijn dat je daarna weer terug kunt naar je " luxe" leventje.
Die middag zijn we met alle huisgenootjes naar de bios geweest om het weekend af te sluiten en was het voor Martin weer tijd om naar huis te gaan. Voor mij zijn ondertussen mijn laatste 2 weken van stage aangebroken. Dus het is nog even knallen voordat ik aan mijn reis kan gaan beginnen1
Ik zal een eind gaan maken aan mijn verhaal anders word het wel erg lang, als je tenminste nog niet afgehaakt bent haha!

Heel veel liefs!

• 11 Juni 2014 - 03:04

Maud:

Heey Noortje! Leuk om je verhalen te lezen!! Klinkt echt super allemaal! Geniet er nog van! xx

• 25 Juni 2014 - 19:37

Bregje:

Gaaf noor!

Nu lekker genieten met jullie pa en ma!